magiskverklighet.blogg.se

Främling?

Kategori: Litteratur

Det finns gott om böcker som är överhajpade, som det talas väldigt mycket om men som efter en genomläsning visar sig vara rätt medelmåttiga. "Ett nytt land utanför mitt fönster" av Theodor Kallifatides är däremot en underhajpad bok. Det kan ju också vara så att den var väldigt hajpad när den kom ut 2001, men att jag i all min tioårighet och Kitty-fixering missade alltihopa. Författaren är av grekiskt ursprung men har bott i Sverige sedan ung vuxen ålder och detta är bokens utgångspunkt. Bokens handling på en rad: Kallifatides filosoferar kring främlingskap och identitet, utgående från sina egna erfarenheter. Jag var osäker på om jag skulle låna den här boken, för hur kul är det egentligen att läsa om nån gammal gubbe som navelskådar sig själv? Riktigt kul, faktiskt. För det råder ingen tvekan om att Kallifatides är en riktigt intelligent gubbe, som lyckas berätta om sina egna erfarenheter på ett sätt som gör att det känns relevant för andra. Dessutom gör han knivskarpa och klockrena iakttagelser angående såväl (det svenska) samhället som allmänmänskliga tendenser. Främlingskap och identitet är tidlösa ämnen, som dock känns mer aktuella än någonsin i den postmoderna globaliseringens tid. Det är ett sant nöje att ta del av en så klok människas inre värld.
 
 
 
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: