magiskverklighet.blogg.se

Testa din konstsmak

Kategori: Estetik

Mycket enkelt, man ser en massa bilder två och två och klickar på den bild som man tycker bättre om.
Antalet konststilar är ju oändligt, men i detta test har de valt att använda åtta av de största förmoderna (västerländska) konststillarna.
Mitt resultat blev: (siffrorna står för hur många gånger man valt en viss stil framför en annan, summan av siffrorna är 56, lika många som antalet bildpar)
10 - Impressionism
10 - Post-impressionism
8 - Expressionism
7 - Realism
7 - Rococo
7 - Romanticism
4 - Classicism
3 - Baroque
 
Jag erkänner att jag inte har stenkoll på alla de här begreppen. Vadå Rokoko? Några minuters googlande gav mig lite bättre koll:
Jag valde landskap för att det skulle bli enklare att jämföra de olika stilarna.
 
Impressionism: "Landscape with thunderstorm" av Claude Monet
 
 
Post-impressionism: "Landscape" av Paul Gauguin (1890)
 
 
Expressionism: "Sertigweg" av Ernst Ludwig Kirchner (1926)
 
 
Realism: "Landscape near Ornans" av Gustave Courbet (1858)
 
 
Rococo: "Einschiffung nach Kythera" av Antoine Watteau (1718)
 
 
Romanticism: "Childhood" av Thomas Cole (1842)
 
 
Classicism: "Landscape with a calm" av Nicolas Poussin (1651)
 
 
Baroque: "Landscape with the Mystic Espousal of Saint Catherina" av Michelangelo Merisi da Carvaggio (~1600)
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: