magiskverklighet.blogg.se

Från far till son

Kategori: Litteratur

Saker som min son behöver veta om världen är en av böckerna som följde med mig hem efter mitt senaste biblioteksbesök. Författaren heter Fredrik Backman och är skribent på http://fredrik.cafe.se/. Texten utspelas i jag- och du-form, där jaget är Fredrik och duet hans ettochetthalvt-åriga son. Den här lilla boken har nästan lika många kapitel som sidor och ämnen som bajs, manlighet och religion avhandlas om vartannat, med nästan lika många popkulturella som personliga referenser. Och visst kan han sin penna, Fredrik. Underhållande är det ju!
 
Men jag har svårt att sätta mig in i hans tankegångar. Annars blir det ju lätt så när man läser en bok, att det känns som att huvudpersonens tankar blir ens egna. Författaren är lite väl ivrig att betona sin egen stereotyp och det är säkert meningen, men vi som inte hör till gruppen fotbollstokiga, baconälskande, buffliga män som är födda på 70-talet har lite svårt att känna igen oss i hans upplevelser. Den skarpa kontrasten som förmedlas mellan män och kvinnor, mellan mamma och pappa, känns förlegad. 
 
Bitterfitta-feministen i mig kryper fram och vill kasta detta mansgrismanifest till bok i väggen.
 
Men så tänker jag. Och jag känner igen mig, känner igen mig själv och många andra. Jag kan inte förneka att det finns vissa skillnader mellan män (i allmänhet) och kvinnor (i allmänhet). Som att män aldrig verkar kunna köpa rätt saker i mataffären. Som att män inte kan umgås med andra män utan att ha en aktivitet. Som att män har en förkärlek för stora, fula skinnsoffor. Jag skulle kunna hålla på ett bra tag, men det tänker jag inte, för hälften av mina vänner är av manligt kön och jag tycker ju trots allt om dessa bristfälliga varelser.
 
Så jag förlåter författaren trots hans fräcka försök att skildra skillnader mellan män och kvinnor (herregud, det här är 2013, vet inte författaren att kön har avskaffats till förmån för Hen?), för han beskriver trots allt upplevelser som delas av många andra (svenska 70-talister och småbarnspappor) och det är ju alltid något.
 
Men det som faktiskt gör den här boken läsvärd, förutom de kvicka formuleringarna, är författarens uppriktighet. Han blottar sig själv och sin familj med en stor dos självinsikt och humor. Saker som min son behöver veta om världen är inget jättedumt sätt att spendera sin torsdagskväll på.
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: